Kata Imam Al-Banna bahawa :
“Aqidah itu adalah asas
amalan, dan amal hati lebih penting dari amal anggota. Penyempurnaan kepada
kedua-dua amal itu adalah tuntutan syarak walaupun berbeza martabat tuntutan
antara kedua-dua amal tersebut”. (1)
Daripada kalam ini, kita dapat
simpulkan kepada tiga elemen utama (2), iaitu:
1. Aqidah adalah asas amalan
2. Amal hati lebih penting dari
amal anggota
3. Penyempurnaan kepada kedua-dua
amal itu adalah tuntutan syarak
Aqidah Asas Amalan
Telah menjadi kebiasaan
masyarakat kita berfikir yang menganggap bahawa aqidah apa yang ustaz-ustaz
ceramah di masjid, mata pelajaran yang diajar di sekolah dan university, apa
yang tok guru ajar di pondok-pondok dan anak murid bersila di hadapannya dan
bagai-bagai lagi. Adakah itu Aqidah? Atau sekadar itukah yang kita faham
tentang aqidah?
Aqidah adalah suatu keyakinan
yang mendalam dalam hati, mempercayainya tanpa ragu dan syak. Aqidah adalah
suatu yang hidup yang mengalir dalam urat nadi manusia hingga mengubah fikiran,
rasa hati, tindakan dan sebagainya. Dalam erti kata lain ia adalah Iman. Aqidah
Islam asasnya ialah iman kepda Allah swt. Kemudian barulah diikuti dengan
rukun-rukun iman yang lain seperti perkara2 yang ghaib, rasul, hari kiamat,
kitab dan lain-lain. Sebab itu kalimah syahadah perkara pertama yang menentukan
dia muslim atau tak. Tidak guna kalau dia beriman kepada hari kiamat sedangkan
dia tidak beriman kepada Allah. Tidak sah solat atau puasa sedangkan dia belum
bersyahadah ((لا اله الاّ الله, محمد رسول الله)). Aqidah adalah pemisah antara Islam dan kekufuran. Spertimana
hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:
وسَأَلَ مَيْمُونُ بْنُ سِيَاهٍ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ
رضي الله عنه فقَالَ : يَا أَبَا حَمْزَةَ ، مَا يُحَرِّمُ دَمَ الْعَبْدِ وَمَالَهُ
؟ فَقَالَ : مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا
، وَصَلَّى صَلاَتَنَا ، وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا ؛ فَهُوَ الْمُسْلِمُ لَهُ مَا لِلْمُسْلِمِ
، وَعَلَيْهِ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ .
“Dan telah bertanya Maimun bin Siyah kepada Anas bin Malik r.a, telah
berkata: Wahai Abu Hamzah (Gelaran Anas bin Malik), apa yang menjadikan haram
darah dan harta hamba? Jawab Anas: Barangsiapa yang bersaksi bahawa tiada tuhan
melainkan Allah, menghadap ke qiblat kita,bersolat seperti solat kita dan
memakan sembelihan kita maka dia adalah Muslim, baginya hak kewajiban sebagai
seorang muslim”.
(3)
Aqidah dan iman berfungsi sebagai
asas utama dalam agama. Di atas asas ini Nabi saw memikul risalah Islam ini
berusaha menanam asas aqidah ini dalam hati sanubari para sahabat dan kaum
Quraisys selama 13 tahun sebelum disyariatkan kewajipan-kewajipan seperti
solat, puasa dan lain-lain. Sebab itu ayat-ayat Al-Quran ketika itu
membicarakan mengenai keesaan Allah, ketuhanan, membanteras syirik, syurga
neraka dalam rangka membentuk aqidah yang benar. Aqidah itu bukan sahabt para
sahabat faham malah merasuk kehidupan menjadi orang yang luar biasa, generasi
yang terbaik yang dii’tiraf oleh Allah dalam liputan sejarah.
Generasi awal Islam mereka telah
mengorban harta dan nyama mereka untuk agama kerana mempertahankan agama yang
mereka anuti. Kita telah membaca peristiwa perang badar tentera muslimin
seramai 313 orang tanpa peralatan perang yang cukup bertempur dengan tentera
musyrikin seramai 1000 orang beserta kelengkapan perang yang cukup. Kita juga
pernah dengar tentang ahli sihir Firaun apabila mereka melihat mu’jizat nabi
Musa a.s dan terus beriman dengan Allah, tidak berganjak iman mereka setelah
dipaksa Firaun supaya kufur semula walaupun dipotong tangan dan kaki mereka
bersilang. Ashab Al-Ukhdud yang dibakar dan ditanam hidup-hidup supaya
meninggalkan agama Allah yang mereka anuti, langsung tidak berganjak. Ini semua
kerana Aqidah dan Iman kepada Allah yang kukuh tersemat dalam hati sanubari
mereka.
Hakikat Iman sebenarnya tidak
boleh berkurangan dan berubah kerana ia membawa kepada kekufuran seperti
beriman Allah sebagai tuhan, nabi Muhammad sebagai rasul, dan rukun-rukun iman
yang lain. Dan tidak boleh beriman sebahagian sahaja daripadanya. Tapi berbeza
dengan Thamaratul Iman (buah hasil keimanan atau sifat iman itu sendiri)
kerana ia bersifat tidak tetap dan boleh berubah. Antara sifat iman ialah
bertambah dan berkurangan. Bertambah dengan ketaatan iaitu amal soleh dan
berkurangan dengan maksiat. Walaupun dia melakukan maksiat tapi hakikatnya dia
tetap beriman cuma thamaratul iman –nya berkurangan bukan hakikat
imannya.
Sesungguhnya iman kepada Allah
itu ialah mempercayai dan meyakininya dengan hati, mengucapnya dengan lisan dan
menterjemahkannya dengan amalan. Tidak sempurna iman seseorang itu sekiranya
tidak mencukupi ketiga-ketiga unsur ini. Dan asas iman ini bermula di hati,
hati adalah teras utama sebelum lisan dan amalan.
Amal Hati & Amal
Anggota
Apa itu amal hati dan amal
anggota? Kedua-dua amal ini ada positif dan negatif. Sifat positif bagi amal
hati adalah seperti iman, tawakal, ikhlas. Dan negative bagi amal ini seperti
hasad, riya’, nifaq. Manakala sifat positif bagi amal anggota seperti solat,
puasa, zakat dan banyak lagi amal kebajikan yang lain. Negatifnya seperti makan
riba’, zina, mengumpat. Inilah contoh kepada kedua-dua amal ini.
Sesungguhnya amal anggota adalah
terjemhan dari amal hati. Dan paksi kepada amal anggota ini adalah aqidah dan
iman kepada Allah swt. Amal hati lebih penting diambil berat berbanding amal
anggota. Amal hati juga lebih bahaya sekiranya diabaikan berbanding amal
anggota. Contohnya, seorang yang suka membantu dan berbuat baik kepda kita tapi
hatinya ada perancangan jahat kepda kita atau ingin mengambil kesempatan atas
kepercayaan kita. Tidak dapat tidak ini lebih bahaya berbanding kita dah tahu
dia memang tidak baik. Tapi tidak sempurna keimanan atau amal hati melainkan
amal anggotanya baik. Maka perlunya kepda keseimbangan antara kedua-dua amal
ini.
Penyempurnaan Kedua-dua
Amal Tuntutan Syarak
Tidak cukup bagi kita sekadar
menyempurnakan salah satu dari kedua-dua amal ini. Sekiranya salah satu
daripada tidak bagus, dia tetap membawa kemudharatan. Maka Islam amat mengambil
berat terhadap kedua-dua amal ini dan mengimbanginya. Firman Allah swt dalam Al-Quran:
Maksudnya:
“Sesungguhnya orang-orang yang
beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama
Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan
kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan
mereka jualah mereka berserah (tawakal). Iaitu orang-orang yang mendirikan
sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada
mereka. Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan
mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta
limpah kurnia yang mulia (di Syurga)”. (Surah l-Anfal:
2-4)
Daripada ayat ini, Allah menyebut
tentang ciri-ciri orang yang beriman. Menghubungkan antara amal hati dan amal
anggota. Amal hati dari ayat ini adalah hati gementar apabila disebut nama
Allah, bertambah iman apabbila dibacakan ayat-ayat Allah, dan bertawakal.
Inilah amal-amal hati yang dahulukan. Kemudian terus Allah menghubungkan dengan
amal anggota iaitu solat dan infaq harta. Mengapa Allah menyebut solat dan
infaq sahaja, tak sebut contoh-contoh yang lain? Para sarjana tafsir Al-Quran menyebut
bahawa solat adalah contoh yang jelas bagi amal-amal yang berbentuk pergerakkan
dan tenaga seperti puasa,haji dan amal-amal kebajikan yang lain. Manakala infaq
adalah contoh yang jelas bagi amal-amal yang berbentuk perlaksanaan harta
seperti zakat, sedekah dan lain-lain.
Mereka yang melaksanaka kedua-dua
amal dengan seimbang maka mereka inilah yang benar-benar beriman dan memenuhi
tuntutan iman seperti mana ayat 4 surah Al-Anfal:
“Merekalah orang-orang yang
beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang
tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di
Syurga)”.
Iman dan aqidah mesti dibina atas
ilmu yang sahih, dibina di atas wahyu. Iman memerlukan didikan yang baik,
memerlukan proses-proses yang boleh meyuburkan iman serta memerlukan usaha dan
kesungguhan membentuk keimanan yang teguh kepada Allah swt yang perlu kita
semua cari nescaya Allah akan beri petunjuk. Dia tidak hadir sekelip mata
sahaja dan tiba-tiba. Firman Allah swt:
Maksudnya:
“Dan orang-orang yang berusaha dengan
bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan
memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta
beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah
berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya”.
(Surah Al-Ankabut: 69)
------------------------------------------------------------------------------
Rujukan:
(1) Risalah Ta’alim, Al-Syahid Imam Hasan
Al-Banna. Usul ke-17 rukun Faham.
(2) Al- Fikru Al-Islami Al-Wasat (Pemikiran
Islam pertengahan), Mustafa Muhammad Al-Tohan.
(3) Sahih Al-Bukhari, kitab Solat, no. 379.
No comments:
Post a Comment